De kosten van ISDN telefonie t.o.v. zakelijke VoIP

Old analog phone

Wat is analoge telefonie, ISDN telefonie en VoIP telefonie?

Analoge telefonie (PSTN)

Bij analoge telefonie bel je rechtstreeks naar buiten en heb je geen functionaliteiten van een telefooncentrale nodig. analoge telefonie wordt enkel gebruikt voor de alarminstallatie of als ouderwetse back-up optie bij ISDN storingen.

ISDN telefonie

De meeste bedrijven bellen met een ISDN abonnement en een koopt een telefooncentrale die ISDN ondersteunt met ISDN gesprekskanalen. De ISDN dienst wordt geleverd over het landelijke koperkabelnetwerk. ISDN abonnementen zijn zeer prijzig. Men betaalt altijd teveel omdat het geen maatwerk dienst is. Ook is een dergelijke oplossing niet geschikt voor calamiteiten. Bij brand is de gehele telefonie structuur beschadigt en is men niet meer bereikbaar.
Kosten KPN ISDN (anno 2014)
.divTable{ display: table; width: 100%; } .divTableRow { display: table-row; } .divTableHeading { background-color: #EEE; display: table-header-group; } .divTableCell, .divTableHead { border: 1px solid #999999; display: table-cell; padding: 3px 10px; } .divTableHeading { background-color: #EEE; display: table-header-group; font-weight: bold; } .divTableFoot { background-color: #EEE; display: table-footer-group; font-weight: bold; } .divTableBody { display: table-row-group; }
 
ISDN2
2x ISDN2
4x ISDN2
ISDN15
ISDN30
Eenmalig
€ 109,02
€ 156,32
€ 251,52
€ 1167
€ 2017
Maandelijks
€ 31,85
€ 63,70
€ 127,40
€ 281,07
€ 373,40

Wat is VoIP?

VoIP is de afkorting voor Voice over IP, oftewel: Bellen via internet.
Bij deze techniek wordt spraak gedigitaliseerd en in pakketjes over een computernetwerk verzonden. Eenmaal bij de ontvanger aangekomen, wordt deze data weer omgezet in geluid.
Er zijn verschillende kwaliteit gradaties bij Voice over IP, oftewel IP- telefonie. De meest bekende dienst is Skype voor consumenten. Skype is niet geschikt voor de volledige zakelijke telefonie verbinding, aangezien het zeer storingsgevoelig is en alarmnummers niet kunnen worden gebeld. Naast Skype zijn er de professionele zakelijke VoIP telecomaanbieders: De hoogste gradaties van VoIP zijn te vinden bij de Telecomoperators. Een geregistreerde telecomoperator heeft overheidslicenties en moet een veiligheidsplan aanleveren om aan te tonen dat bereikbaarheid kan worden gegarandeerd.
Daarnaast heeft een telecomoperator zijn eigen platform dat rechtstreeks zijn dienst aanbiedt aan klanten, al naar gelang met ondersteuning van een development team. Resellers van VOIP daarentegen bieden een dienst met meerdere tussenpartijen naar de klant met gevolgen voor de kwaliteit van de telefonie, service en support snelheid.
Grandstream GXV3370
Oude telefoon

Wat zijn de kosten van ISDN

Wat kost een zakelijk telefonie oplossing met beperkte gesprekskanalen?

De aanschafwaarde van een ISDN telefooncentrale

vanaf circa € 1500,-
De ISDN Telefooncentrale biedt de gebruiker functionaliteit en een beperkt aantal gesprekskanalen. Een ISDN telefooncentrale op locatie is prijzig en kent meerdere beperkingen. Indien men meer gesprekskanalen nodig heeft dan moet men al een nieuwe centrale aanschaffen. Ook bij een wens naar meer functionaliteit bv. een keuzemenu of groupshunt of wanneer de centrale moet passen in een calamiteitenplan kijkt men naar betere mogelijkheden om bereikbaarder te zijn. Bij brand gaat namelijk de gehele ISDN telefonie structuur kapot en is men dus niet meer bereikbaar.
Er zijn verschillende soorten ISDN centrales:
  • De traditionele ISDN centrale: biedt enkel ondersteuning voor ISDN gesprekskanalen
  • De hybride ISDN- VoIP centrale: biedt de mogelijkheid tot ISDN en VOIP telefonie

ISDN Abonnementskosten en gesprekskosten

Een ISDN abonnement: van 30 tot 500 euro per maand De telefooncentrale wordt aangesloten op het landelijke telefonie netwerk door middel van een ISDN abonnement met bijvoorbeeld 1,2,10,15,20,30 of 45 etc. gesprekskanalen. Een dergelijk abonnement is zeer prijzig en biedt geen maatwerk, men betaalt maandelijks dus altijd te veel. ISDN kent hoge eenmalige implementatie kosten, waarmee ISDN de grootste kostenpost in uw totale telefoniekosten wordt.
Gespreksminuten en hoge starttarieven Men neemt doorgaans bij dezelfde aanbieder ook de ISDN gespreksminuten af. Naast de minutenprijs betaalt men over voor de eerste minuut het zogenaamde starttarief oftewel start-tik. Aangezien gemiddeld 60% van alle gesprekken korter dan een minuut duren is de start-tik-prijs zeer belangrijk. De meeste bedrijven hanteren hoge start-tikken: 2-3 x hoger dan de normale gespreksminuutprijs. Een organisatie met groot bel volume merkt al gauw een groot verschil in minutenprijs.

Telefoontoestellen

De telefoontoestellen bij ISDN zijn net zo goed als de capaciteiten van de telefooncentrale op locatie. Immers de toestellen worden aangestuurd door de centrale. De gesprekskwaliteit van ISDN is niet van H-D kwaliteit.

SLA

Een service level agreement is een service overeenkomst tussen de aanbieder en de klant, waarbij supporturen voor de telefonie afgekocht worden. De klant kan rekenen op 24/7 service.

Verzoek tot Nummerportering

De overstap naar een andere telecom aanbieder kan (met opzet) belemmerd worden door de afwijzing van een nummerportering (=meeverhuizen en behoud van je eigen bedrijfsnummer, servicenummer of 088-nummer). Een aanbieder zonder overheidslicentie voor nummerportering kan deze niet zelf regelen voor de klant. Een dergelijke portering kan daardoor een langslepend en moeizaam proces worden voor de klant. En zal, als hij zijn huidige abonnement al heeft opgezegd, hierdoor een tijd zonder telefonie zitten. Enkel een telecomoperator kan de gehele overstap voor de klant regelen.
Grandstream GXV3370
Vond u dit bericht interessant?