Hoe werkt zakelijke Hosted VoIP Telefonie? Wat is er nodig voor VoIP?

Guy behind desk with phone

Hoe werkt Hosted VoIP?

Allereerst dient u zich te realiseren dat Hosted VoIP een volledige uitbesteding van de telefonieomgeving betekent, echter de netwerken en internetverbinding blijft in beheer van uw vertrouwde netwerkspecialist. U kunt er ook voor kiezen om een internetverbinding van Redworks af te nemen.

Uw Hosted VoIP is afhankelijk van de kwaliteit van uw netwerken en internet, daaronder vallen de internetsnelheid en betrouwbaarheid alsook uw hardware componenten en software updates van bedrijfssystemen.

Hosted VoIP en Internet inventarisatie

Hosted VoIP werkt alleen als er ruim genoeg bandbreedte is (0.1 MB per gesprek) op uw internet gereserveerd wordt naast het down- en uploaden van bestanden. Indien er niet genoeg bandbreedte is, treedt er Jitter (hakkelende lijnen) op.
Een goede internetverbinding en verantwoord internetverbruik is cruciaal bij internettelefonie. Uw VoIP provider zal u adviseren welke internetproviders hoogkwalitatieve internetverbindingen aanbieden. Mocht u beslissen (vanwege lopend contract) op toch een minder betrouwbare internetverbinding te behouden dan zijn eventuele Jitter niet te wijten aan uw Hosted VoIP leverancier.

Hosted VoIP en Netwerken

Goede telefonieleveranciers met jarenlange expertise in het vak adviseren u in de aanschaf van hoogkwalitatieve ondersteunende apparatuur. Voor goedwerkende Hosted VoIP zal uw netwerk VoIP geschikt moeten zijn.
Hieronder valt o.a.:
Check met uw Hosted VoIP leverancier of deze componenten op uw locatie kwalitatief in orde zijn of beter vervangen dienen te worden. Indien u niet wilt investeren in nieuwe componenten is het raadzaam om eerst een testtraject in te gaan van een week om de Hosted VoIP op klantlocatie te testen, waarna alsnog overwogen kan worden om waar nodig te vervangen.

Werkwijze Hosted VoIP leverancier

  1. Er wordt een maatwerk belplan opgesteld waarin de gehele interne organisatie wordt geïnventariseerd op o.a. doorschakeling, voicemail, extensies, namen, doorschakeling naar mobiele nummers etc..
  2. Welke telefoniefuncties: wachtmuziek en wachrijen, belgroepen, keuzemenus, antwoordapparaat tijden actief/inactief, faxen, fax to e-mail
  3. Inventarisatie en uitvoeren nummerportering
Ethernet switch
Vond u dit bericht interessant?