Darkmode moon Icon
Darkmode sun Icon
16-07-2019
Oldphone

Nummerportering: Uw recht op nummerbehoud

Telecom aanbieders moeten meewerken aan een aanvraag tot nummerportering. Dit staat in de wet. Enkel onder bepaalde voorwaardes mogen zij een nummerporteringsaanvraag van een andere telecom aanbieder blokkeren. Denk bijvoorbeeld aan een lopend contract.

Offerte en kosten nummerportering

Een nummerportering aanvragen is niet lastig. Wanneer u een offerte aanvraagt voor ons ZZP pakket, Hosted VoIP pakket, SIP Trunk of mobiele telefonie met vast-mobiel integratie, vragen wij u ook of u gebruik wenst te maken van de nummerporteringsdienst.

Voor het porteren van uw oude telefoonnummer betaalt u eenmalig een bedrag. De bedragen per maand zijn het zelfde voor nieuwe nummers als geporteerde nummers.

Hoe lang duurt een nummerportering?

Zie hiervoor ook onderstaand stappenplan.
U tekent onze offerte. Binnen 2 werkdagen na het aanreiken van alle benodigde documenten zullen wij de nummerportering aanvragen. De oude provider moet binnen 3 werkdagen reageren op onze nummerporteringsaanvraag.
Indien de nummerportering is goed gekeurd, kan deze vanaf de door hun aangegeven datum verwerkt worden. Deze datum kan “per direct” zijn, of per datum van einde contract.

Stappenplan nummerportering

  1. U vraagt een offerte aan, en geeft hierbij aan welke nummers u wenst te porteren. Wij maken een offerte op maat en vermelden hierbij de kosten voor de nummerportering duidelijk als aparte post. Bij de offerte zit ook een machtigingsformulier, waar u ons machtigt om de telefoonnummers te porteren. Wij spreken tevens een wensdatum af, wanneer u de nummers wenst te porteren.
  2. U gaat akkoord met de offerte en stuurt deze, inclusief het nummerporteringsformulier,  ondertekend retour.
  3. Wij vragen de nummerportering aan bij uw huidige aanbieder, voor de overeengekomen datum.
  4. Uw huidige aanbieder moet binnen 3 werkdagen reageren op deze aanvraag. Zij kunnen de aanvraag goedkeuren, of afkeuren.
    1. Als de aanvraag is afgekeurd, zullen wij dit aan u mededelen. U kunt dan zelf contact opnemen met uw huidige aanbieder. Mogelijk is er nog een lopend contract, of is er een andere reden waarom de nummerportering wordt afgewezen.
    2. Gaat uw huidige aanbieder akkoord met de uitportering? Dan keuren zij de aanvraag goed met een “first possible date” (FPD). Deze FPD is leidend voor de verwerking van de nummerportering.
  5. Wij wachten tot het moment van FPD. Op de FPD nemen wij contact met u op. Vanaf dit moment kunnen wij de portering doorzetten. U dient hier toestemming voor te geven.
    1. Bent u er nog niet helemaal klaar voor? Dan wachten wij op groen licht van uw kant.
    2. Bent u er klaar voor? Dan verwerken wij de nummerportering
  6. De nummerportering is succesvol afgerond. De diensthoudt op bij de oude aanbieder en wordt voortgezet bij Redworks.

Opzegging bij oude provider

Een nummerportering geldt in beginsel als een opzegging van het onderliggende contract bij uw oude aanbieder. Dit hebben wij als telecom operators onderling zo afgesproken.
Toch gaat dit regelmatig mis:
  1. Door een administratieve fout van uw oude aanbieder.
  2. Door lopende contracten. (informeer over lopende contracten alvorens u nummerporteringen aanvraagt!)
  3. De geporteerde nummers behoren toe aan contract A, terwijl er ook nog sprake is van contract B, C, etc.
Wij adviseren u derhalve om altijd een schriftelijke opzegging te sturen naar uw oude aanbieder. Vermeldt hierin duidelijk welke abonnementen (contractsnummers) u per welke datum u wenst op te zeggen.

Meer informatie

Op Wikipedia vindt u een interessant artikel over nummerbehoud.
Tevens verstrekt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) veel informatie over nummerbehoud.
De instantie die nummerportabiliteit in Nederland faciliteert en waar alle operatoren bij zijn aangesloten, heet Vereniging COIN.
Checklist